Przydatne komendy AutoCAD'a

Poniżej przedstawiono przydatne komendy stosowane w programie AutoCAD i jego pochodnych ZwCAD, BricksCAD. Pominięto funkcje najbardziej podstawowe. Jeżeli jakaś komenda ma domyślny skrót to podano go w nawiasie. Niezależnie od domyślnych skrótów, w programie każdej komendzie można przypisać dowolny własny skrót, edytując plik acad.pgp (ZwCAD – zwcad.pgp, BricksCAD – default.pgp).

Warstwy
AI_MOLC (LAYMCUR w ZwCAD) przyjmij wskazaną warstwę jako bieżącą
FILTER (FI) umożliwia utworzenie filtra obiektów, który może być zastosowany od razu lub zapisany w celu późniejszego użycia
LAYLOCKFADECTL steruje stopniem zanikania (przyciemniania) obiektów na zablokowanych warstwach
LAYISO wyłącza wszystkie warstwy oprócz warstwy wskazanego obiektu
LAYON pokaż wszystkie warstwy (oprócz zamrożonych)
LAYOFF wyłącza warstwę, na której znajduje się wskazany obiekt
LAYFRZ zamrożenie warstwy, na której znaduje się wskazany obiekt
LAYTHW odmrożenie wszystkich warstw
MAXSORT umożliwia zwiększenie liczby warstw do sortowania alfabetycznego (domyślnie, gdy na rysunku występuje powyżej 1000 warstw to ich nazwy przestają wyświetlać się w kolejności alfabetycznej)
VISRETAIN Steruje właściwościami warstw odnośnika zewnętrznego (XREF’a). Domyślna wartość (1) -ustawienia warstw xref’a (np. kolory, widoczności, zamrożenia, grubości) po zmodyfikowaniu są zapisywane z tabelą warstw w bieżącym rysunku. Przy ustawieniu (0) nastąpi reset warstw do ustawień zapisanych w odnośniku zewnętrznym i po wprowadzeniu nowych zmian we właściwościach warstw nie będą one zapisywane do pliku bieżącego (np. warstwy otrzymają kolory zapisane w pliku źródłowych oraz włączone i odmrożone zostaną wszystkie warstwy widoczne w pliku źródłowym).
Tekst
ARCTEXT rysuje lub modyfikuje napis rozmieszczony na łuku
BURST rozbija wskazane bloki przekształcając zawarte w nich atrybuty na zwykły tekst
MIRRTEXT (1) włącza/(0) wyłącza odbicie lustrzane tekstu przy komendzie MIRROR
TCIRCLE rysuje okrąg, prostokąt lub prostokątną otoczkę wokół wskazanych napisów, akapitów tekstowych i definicji atrybutów
TEXTFIT dopasowanie szerokości napisu, aby mieścił się między wskazanymi punktami
TXT2MTXT konwersja napisów prostych na akapit tekstowy MTEXT
TXTEXP rozbija napisy na oddzielne odcinki i łuki
Wymiary
AREA (AA) oblicza powierzchnię wskazanego pojedynczego obszaru
AREASUM oblicza powierzchnię wskazanych wielu obszarów
DIMASSOC steruje zespoleniem wymiaru z wymiarowanym obiektem:(0) tworzony jest wymiar niezespolony z obiektem i rozbity na elementy składowe w postaci strzałek i linii; (1) wyłącza zespalanie wymiarów z obiektami wymiarowanymi (wcześniej utworzone wymiary będą zespolone); (2) włącza zespalanie wymiarów z obiektami wymiarowanymi (wcześniej utworzone wymiary nie będą zespolone), modyfikacja obiektu powoduje automatycznie modyfikację wymiaru
DIMDISASSOCIATE usuwa zespolenie wskazanych wymiarów z wymiarowanymi obiektami (przeciwieństwo DIMREASSOCIATE)
DIMEDIT edycja opisu wymiaru m.in. pochyl opis, przywróć na pierwotne położenie
DIMSPACE pozwala dostosować odstępy pomiędzy liniami wymiarowymi
QDIM szybkie, automatyczne wymiarowanie kilku obiektów
QLEADER (LE) rysowanie linii odniesienia składającej się z odcinków lub ze splajnu biegnącego od strzałki wymiarowej do tekstu opisu linii odniesienia lub bloku
Bloki
ATTDEF (ATT) definiowanie atrybutu, który później zostanie wykorzystany w stworzonym bloku
ATTEDIT (ATE) edycja wartości atrybutów w bloku
ATTMODE tryb wyświetlania atrybutów na ekranie: (1) – tryb normalny – nie wyświetlane są atrybuty zdefiniowane jako niewidoczne, a pozostałe są widoczne
ATTSYNC uaktualnia właściwości atrybutów we wszystkich wystąpieniach wybranego bloku (zgodnie z ich bieżącą definicją)
BATTMAN menedżer atrybutów umożliwia łatwą edycję atrybutów wchodzących w skład bloków. Można zmienić parametry atrybutów, kolejność zapytań o ich wartość lub usunąć niepotrzebne atrybuty.
BCOUNT oblicza liczbę wystąpień (wstawień) każdego bloku w wybranym obszarze
BURST rozbija wskazane bloki przekształcając zawarte w nich atrybuty na zwykły tekst
DIVIDE (DIV) pozwala rozmieścić bloki lub punkty wzdłuż ścieżki (linii, łuku itp.). Miejsca wstawienia wyznaczane są dzięki podziałowi ścieżki na określoną liczbę równych części.
INSUNITS Odpowiada za skalę bloków, obrazów lub odnośników zewnętrznych (xref) wstawianych do rysunku. Przyjmuje wartość od 0 do 21, np. (0) – nieokreślony, bez jednostek (wartość zalecana), (1) – cale, (2) – stopy, (4) – milimetry.
REFCLOSE zamknięcie edycji bloku z możliwością zapisu zmian
REFEDIT umożliwia edycję bloku (bez konieczności robijania go) z poziomu rysunku bieżącego
RENAME (REN) umożliwia zmianę nazwy obiektów, bloków, UCS, stylów itp.
WBLOCK umożliwia zapisanie wskazanego fragmentu rysunku jako samodzielny rysunek w oddzielnym pliku
XCLIP (XC) służy do przycinania zewnętrznych odnośników (xref’ów, bloków)
XCLIPFRAME włącza/wyłącza obramowanie przycięcia odnośników zewnętrznych
Linie i kreskowanie
ADDLENTH umożliwia zliczanie długości wskazanych linii (bez polilinii)
BREAKLINE tworzy linię urwania (polilinia w kształcie zygzaka – dwie linie proste, pomiędzy którymi wstawiany jest znak urwania)
JOIN (J) łączy pojedyncze linie w jedną polilinię
LTSCALE (LTS) globalny współczynnik skali linii nieciągłych
MKLTYPE umożliwia utworzenie własnego typu linii (jeżeli na linii mają być jakieś teksty to nie mogą być one wykonane poleceniem MTEXT). Należy wpisać nazwę pliku, w którym będzie zapisana linia, opis linii, wskazać punkt początkowy i końcowy oraz obiekty składowe.
PSLTSCALE zmienna określa czy linie nieciągłe mają być skalowane w przestrzeni papieru: (1) – wartość domyślna programu, linie nieciągłe będą wyglądały identycznie we wszystkich rzutniach przestrzeni papieru niezależnie od skali, (0) – wartość zalecana, linie będą wyglądały tak jak w modelu, niezależnie od skali w przestrzeni papieru.
RAY rysowanie nieskończonej linii półprostej
SUPERHATCH umożliwia kreskowanie wzorami utworzonymi na podstawie map bitmapowych, odnośników i zasłon
XLINE (XL) rysowanie nieskończonej linii prostej
Wstawianie i edycja
ALIGN (AL) dopasowanie polegające na połączeniu dwóch operacji: obrotu i przesunięcia np. dopasowanie tekstu lub kształtu do skośnej linii
BREAKLINE tworzy linię urwania (polilinia w kształcie zygzaka – dwie linie proste, pomiędzy którymi wstawiany jest znak urwania)
CLIPIT umożliwia przycinanie odnośników zewnętrznych do różnych kształtów (polilinii, okręgu, elipsy, napisu itp.)
DIVIDE (DIV) pozwala rozmieścić bloki lub punkty wzdłuż ścieżki (linii, łuku itp.). Miejsca wstawienia wyznaczane są dzięki podziałowi ścieżki na określoną liczbę równych części.
DONUT (DO) rysowanie pierścienia (podanie wew. i zew. średnicy)
EXTRIM automatyczne obcięcie wszystkich elementów do wskazanej krawędzi
GROUP (G) tworzenie, modyfikacja i usuwanie grup obiektów
FLATTEN Powoduje spłaszczenie rysunku, wszystkie elementy zostaną zrzutowane na poziom Z=0,0. Przed wykonaniem operacji zaleca się zrobić kopię pliku.
IMAGE (IM) wstawianie grafik (obrazków)
IMAGECLIP (ICL) przycinanie wstawionej grafiki (obrazków)
IMAGEFRAME włączanie/wyłączanie obramowania wstawionej grafiki (obrazka)
INSUNITS Odpowiada za skalę bloków, obrazów lub odnośników zewnętrznych (xref) wstawianych do rysunku. Przyjmuje wartość od 0 do 21, np. (0) – nieokreślony, bez jednostek (wartość zalecana), (1) – cale, (2) – stopy, (4) – milimetry.
JOIN (J) łączy pojedyncze linie w jedną polilinię
LENGTHEN (LL) umożliwia zmienić długość linii i łuków
MKLTYPE umożliwia utworzenie własnego typu linii (jeżeli na linii mają być jakieś teksty to nie mogą być one wykonane poleceniem MTEXT). Należy wpisać nazwę pliku, w którym będzie zapisana linia, opis linii, wskazać punkt początkowy i końcowy oraz obiekty składowe.
OVERKILL Usuwa z rysunku wszystkie niepotrzebne obiekty (duplikaty i obiekty nachodzące na siebie). Przed wykonaniem operacji zaleca się zrobić kopię pliku.
PDFIMPORT wstawienie pliku pdf do AutoCAD’a i przekonwertowanie go na odcinki (działa tylko jeśli pdf nie jest skanem obrazu)
PURGE (PU) umożliwia usunięcie z rysunku niepotrzebnych warstw, bloków, styli wymiarowania itp. Jeśli chcemy dokładniej wyczyścić plik np. z różnych obcych nakładek należy wpisać: -PU, następnie wybrać R, a potem zatwierdzić <*>.
RAY rysowanie nieskończonej linii półprostej
RENAME (REN) umożliwia zmianę nazwy obiektów, bloków, UCS, stylów itp.
SUPERHATCH umożliwia kreskowanie wzorami utworzonymi na podstawie map bitmapowych, odnośników i zasłon
VPCLIP umożliwia przycinanie rzutni na layou’cie
XCLIP (XC) służy do przycinania zewnętrznych odnośników (xref’ów, bloków)
XCLIPFRAME włącza/wyłącza obramowanie przycięcia odnośników zewnętrznych
XLINE (XL) rysowanie nieskończonej linii prostej
XREF (XR) zarządzanie zewnętrznymi odnośnikami (podgranymi innymi rysunkami)
Wyświetlanie
ATTMODE tryb wyświetlania atrybutów na ekranie: (1) – tryb normalny – nie wyświetlane są atrybuty zdefiniowane jako niewidoczne, a pozostałe są widoczne
CLIPIT umożliwia przycinanie odnośników zewnętrznych do różnych kształtów (polilinii, okręgu, elipsy, napisu itp.)
DRAWORDER (DR) określa kolejność wyświetlania obiektów, umożliwia przeniesienie obiektu na wierzch lub pod spód
FCMP porównywanie różnic między dwoma rysunkami np. przed i po wprowadzeniu zmian
FILTER (FI) umożliwia utworzenie filtra obiektów, który może być zastosowany od razu lub zapisany w celu późniejszego użycia
IMAGEFRAME włączanie/wyłączanie obramowania wstawionej grafiki (obrazka)
LAYLOCKFADECTL steruje stopniem zanikania (przyciemniania) obiektów na zablokowanych warstwach
LAYISO wyłącza lub blokuje i przygasza, wszystkie warstwy oprócz warstwy wskazanego obiektu (ustawienie domyślnej opcji po wybraniu LAYISO i SETTINGS)
LAYON pokaż wszystkie warstwy (oprócz zamrożonych)
LAYOFF wyłącza warstwę, na której znajduje się wskazany obiekt
LAYFRZ zamrożenie warstwy, na której znaduje się wskazany obiekt
LAYTHW odmrożenie wszystkich warstw
MAXSORT umożliwia zwiększenie liczby warstw do sortowania alfabetycznego (domyślnie, gdy na rysunku występuje powyżej 1000 warstw to ich nazwy przestają wyświetlać się w kolejności alfabetycznej)
PICKFIRST steruje możliwością wcześniejszego wskazania obiektów i późniejszego wywołania polecenia w odniesieniu do wcześniej wskazanych obiektów: (1) włączone, (0) wyłączone. np. gdy program nie chce kasować przez „delete” – włączyć (1)
PLAN obracanie widoku ekranu do wybranego układu współrzędnych
PROXYSHOW steruje wyświetlaniem obiektów innych aplikacji w rysunku. Gdy wyłączone, mogą nie wyświetlać się ważne informacje np. opisy – zalecane (1)
REGEN (RE) odświeża wyświetlanie rysunku w obrębie ekranu np. gdy przy powiększeniu łuki pokazane w postaci linii prostych, po odświeżeniu wyświetli się gładki łuk
REGENALL (REA) odświeża wyświetlanie w całym obszarze rysunku
SELECTSIMILAR znajduje wszystkie obiekty w bieżącym rysunku, które odpowiadają właściwościom wybranych obiektów, a następnie dodaje je do zbioru wskazań
UCSFOLLOW Zmienna systemowa istotna przy podziale okna modelu na kilka widoków (viewportów, rzutni). Parametr ustawiany niezależnie na każdej rzutni. Poprawna wartość domyślna wynosi 0. W przypadku przestawienia na wartość 1 (np. w wyniku zaciągnięcia ustawień z obcych plików czy nakładek), po przejściu na inną rzutnię, na wszystkich oknach (rzutniach) zostanie wyświetlona automatycznie taka sama, cała zawartość z modelu, co utrudnia pracę w modelu.
VPCLIP umożliwia przycinanie rzutni na layou’cie
WIPEOUT umożliwia zasłanianie fragmentów rysunku
XCLIP (XC) służy do przycinania zewnętrznych odnośników (xref’ów, bloków)
XCLIPFRAME włącza/wyłącza obramowanie przycięcia odnośników zewnętrznych
XREF (XR) zarządzanie zewnętrznymi odnośnikami (podgranymi innymi rysunkami)
Układ współrzędnych
FLATTEN Powoduje spłaszczenie rysunku, wszystkie elementy zostaną zrzutowane na poziom Z=0,0. Przed wykonaniem operacji zaleca się zrobić kopię pliku.
UCSMAN (UC) zarządzanie układami współrzędnych
UCSFOLLOW Zmienna systemowa istotna przy podziale okna modelu na kilka widoków (viewportów, rzutni). Parametr ustawiany niezależnie na każdej rzutni. Poprawna wartość domyślna wynosi 0. W przypadku przestawienia na wartość 1 (np. w wyniku zaciągnięcia ustawień z obcych plików czy nakładek), po przejściu na inną rzutnię, na wszystkich oknach (rzutniach) zostanie wyświetlona automatycznie taka sama, cała zawartość z modelu, co utrudnia pracę w modelu.
PLAN obracanie widoku ekranu do wybranego układu współrzędnych
Inne
AUDITpolecenie poszukuje błędów w bieżącym rysunku i umożliwia ich naprawę
REINITzaładowanie ponowne pliku *.pgp ze skrótami komend bez konieczności wyłączania i ponownego włączania AutoCada
KOMENDA Z PARAMETREMW pliku *.pgp nie możemy wpisać komendy z parametrem. Aby z tym sobie poradzić należy stworzyć swój miniskrypt i załadować go do AutoCAD’a:
krok 1. Wpisz w notatniku:
(defun c:twój skrót () (command „_skrót do komendy podstawowej” „_skrót do 1. parametru komendy” „_skrót do 2. parametru komendy„))
krok 2. Zapisz plik z rozszerzeniem lsp, w formacie: twój skrót.lsp i przegraj go najlepiej do innych plików systemowych AutoCAD.
krok 3. W AutoCAD dopisz stworzony plik, aby za każdym razem uruchamiał się razem z programem – uruchom polecenie APPLOAD i dodaj swój plik do walizki startowej. Od następnego uruchomienia programu będziesz cieszyć się nowym skrótem.
Przykłady 1:
plik o nazwie: dh.lsp
zawartość pliku: (defun c:DH () (command „_DIMEDIT” „_H”))
opis polecenia: po wpisaniu komendy DH można zresetować położenie opisu na linii wymiarowej
Przykład 2:
plik o nazwie: llt.lsp
zawartość pliku: (defun c:LLT () (command „_LENGTHEN” „_T”))
opis polecenia: po wpisaniu komendy LLT można zmienić długość dowolnej linii np. pręta zbrojenia, na zadaną 400 cm, w jedną lub drugą stronę, w zależności od wybranego końca
Skróty klawiszowe i symbole
%%c Ø (symbol średnicy)
%%p ± (symbol tolerancji lub np. oznaczenie przy poziomie 0,00 budynku)
%%u podkreślenie (wpisać przed tekstem, który ma być podkreślony)
%%d ° (symbol stopnia kąta lub temperatury)
%%n wstawia symbol o kodzie ASCII n
\X dotyczy opisów wymiarowych – tekst umieszczony za tym skrótem zostaje umieszczony w drugiej lini pod linią wymiarową np. „belka 25×40\Xspód +3.00”
<> znak mniejszości i większości obok siebie – wpisując go na linii wymiarowej program zwraca wartość pomierzoną, np. wpisując „min <>” otrzymamy „min 110”, gdzie 110 jest rzeczywistym wymiarem określonym przez zakres wymiaru
klawisz ALT+21 (na klawiaturze numerycznej) § (symbol paragrafu)
klawisz ALT+0247 (na klawiaturze numerycznej) ÷ (symbol zakresu od.. do..)
CTRL+SHIFT+V wkejenie zawartości schowka jako blok
CTRL+SHIFT+C kopiowanie wybranych obiektów względem wybranego punktu
CTRL+0 (zero) włączanie/wyłączanie trybu pełnoekranowego AutoCada
CTRL+9 włączanie/wyłączanie wiersza poleceń
CTRL+SHIFT+L w zaznaczonym fragmencie tekstu zamienia wszystkie litery na małe
CTRL+SHIFT+U w zaznaczonym fragmencie tekstu zamienia wszystkie litery na duże
CTRL+SPACJA usuwa z zaznaczonego tekstu wszelkie formatowanie znaków
CTRL+W po kliknięciu na linię, pod którą pod spodem leżą inne linie, włącza/wyłącza listę wyboru obiektu

Jeżeli chcesz zostać mistrzem AutoCAD’a, polecam książki wydawnictwa Helion, specjalizującego się od lat w tej tematyce.

Na stronie zostały wykorzystane linki afiliacyjne. Jeżeli wejdziesz przez nie na stronę sprzedawcy i dokonasz zakupu, sprzedawca podzieli się ze mną częścią swojej marży, jednak nie wpływa to na cenę Twojego zakupu.