ZMIANY ISTOTNE I NIEISTOTNE od zatwierdzonego projektu w świetle prawa budowlanego
Te kwestie reguluje prawo budowlane PB (art. 36a, 36b, 48, 50, 51 Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414 z późniejszymi zmianami, najnowsze z 22.05.2024 r.), które można poczytać u źródła klikając w zielony przycisk. Najważniejsze informacje z komentarzem przedstawiono w rozwijalnych zakładkach poniżej.
przejście do strony Sejmu, na której można pobrać ustawę w postaci pliku PDF
Lista zmian istotnych w świetle prawa budowlanego (PB art. 36a):
- zwiększenie obszaru oddziaływania obiektu poza działkę, na której obiekt budowlany został zaprojektowany (nie dotyczy urządzeń budowlanych oraz obiektów małej architektury),
- zmiana powierzchni zabudowy obiektu budowlanego powyżej 5%,
- zmiana wysokości, długości lub szerokości obiektu budowlanego powyżej 2%,
- zmiana liczby kondygnacji,
np. dodanie użytkowego poddasza lub niewykonanie piwnicy, jeśli była w projekcie, - zmiana warunków niezbędnych do korzystania z obiektu budowlanego przez osoby niepełnosprawne,
- zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
np. zamiana garażu w domu jednorodzinnym na lokal użytkowy, - odstępstwo od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, innych aktów prawa miejscowego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
- odstępstwa od uzyskanych decyzji, pozwoleń, uzgodnień, które są wymagane do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę lub do dokonania zgłoszenia, nie dotyczy:
– projektowanych warunków ochrony ppoż, jeżeli odstąpienie zostało uzgodnione pod względem ochrony ppoż.,
– wymagań zawartych w pozwoleniu właściwego konserwatora zabytków, jeżeli odstąpienie zostało uzgodnione z właściwym wojewódzkim konserwatorem zabytków, - zmiana źródła ciepła do ogrzewania lub przygotowania ciepłej wody użytkowej, ze źródła zasilanego paliwem ciekłym, gazowym, odnawialnym źródłem energii lub z sieci ciepłowniczej, na źródło opalane paliwem stałym.
Zmiany nieistotne to wszystkie inne zmiany, niewymienione jako istotne w zakładce powyżej, na przykład:
- zmiana powierzchni zabudowy obiektu nie więcej niż 5%,
np. zwiększenie grubości styropianu na ścianach o 5 cm dla budynku w rzucie o kształcie kwadratu 10×10 m, spowoduje zwiększenie powierzchni zabudowy do 10,05×10,05=101 m2, czyli o 1%, - zmiana wysokości, długości lub szerokości budynku nie więcej niż 2%,
np. zwiększenie grubości styropianu na ścianach o 5 cm dla budynku w rzucie o kształcie kwadratu 10x10m, spowoduje zwiększenie długości i szerokości budynku do 10,05 m, czyli o 0,5%, - zmiana poziomu posadzki na parterze (poziomu zero budynku) nie więcej niż 2% wysokości budynku,
np. przy budynku wysokości 8,0 m, rzędną ±0,00 budynku, a z nią wysokość całego obiektu, można zmienić o max ±16 cm, przy założeniu niezmienionego poziomu terenu, - zmiana rodzaju zastosowanych materiałów,
np. zamiana dachówki ceramicznej na blachodachówkę; bloczków silikatowych na pustaki ceramiczne lub bloczki z betonu komórkowego, - zmiana rozkładu pomieszczeń,
np. zamiast samodzielnej kuchni, wykonanie aneksu kuchennego w pokoju dziennym, a pomieszczenie kuchni przeznaczyć na dodatkowy pokój, - zmiana układu ścian działowych i nośnych,
np. powiększenie jednego pomieszczenia kosztem innego, - zmiana układu i liczby otworów okiennych
np. zamiana dużego okna na 2 mniejsze, - zmiana konstrukcji budynku (zwłaszcza, że projektu konstrukcji nie załącza się do wniosku o pozwolenie na budowę)
np. zamiana stropu gętożebrowego Teriva na płytę żelbetową; stóp i ław na płytę fundamentową, - zmiana przebiegu instalacji w budynku,
- zmiana wykończenia elewacji,
np. zastosowanie płytek ceramicznych zamiast tynku
pod warunkiem, że:
- zmiany będą spełniać obowiązujące przepisy,
- zmiany będą zgodne z wymaganiami planu miejscowego, warunkami zabudowy,
- nie zwiększy się obszar oddziaływania obiektu poza działkę,
- projektant zakwalifikuje je jako nieistotne.
Powyższe zmiany są nieistotne z punktu widzenia prawa budowlanego i pozwolenia na budowę, ale mogą być istotne z innego względu. Dlatego każdą zmianę, nawet pozornie mało ważną, zaleca się wcześniej skonsultować z projektantem, ponieważ kierownik budowy może nie być w stanie przewidzieć wszystkich konsekwencji jej wprowadzenia. Należy przemyśleć wpływ zmiany m.in. na:
- wymagania planu miejscowego, warunki zabudowy oraz odległości od granic,
np. może nie być możliwe wstawienie okna w ścianie, która jest ustawiona zbyt blisko granicy, - funkcjonalność, użyteczność budynku,
np. przesunięcie drzwi lub okna może spowodować trudność z umeblowaniem pomieszczenia; wykonanie zbyt niskiej kondygnacji lub za wąskich schodów może uniemożliwić odbiór budynku i uzyskanie pozwolenia na jego użytkowanie, - nośność konstrukcji,
np. zmiana lekkiej blachodachówki na cięższą dachówkę ceramiczną może wymagać zwiększenia przekrojów więźby dachowej i/lub zwiększenia pochylenia połaci dachowej; wykonanie cięższych ścianek działowych lub zmiana ich lokalizacji może spowodować zbyt duże ugięcie i zarysowanie stropu, - izolacyjność termiczną i wskaźnik rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną,
np. aby osiągnąć taki sam parametr w innym materiale izolacyjnym może być konieczność zastosować jego większej grubości; zmiana sposobu ogrzewania lub liczby/wielkości/rodzaju okien wpłyną na wskaźnik rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną, - bezpieczeństwo pożarowe,
np. zastosowanie styropianu zamiast wełny mineralnej może przyczynić się do szybszego rozprzestrzenienia się ognia, - odporność na korozję, wilgoć,
np. zastosowanie na dach mokrego, świeżego drewna budowlanego zamiast certyfikowanego zmniejsza nośność konstrukcji i jej odporność na korozję biologiczną, - szczelność,
np. zmiana izolacji przeciwwodnej na przeciwwilgociową może doprowadzić do zawilgocenia lub przecieków konstrukcji, - akustykę,
np. zmiana warstw podłogowych lub materiału, z którego zbudowana jest ściana, mogą spowodować obniżenie komfortu użytkowania budynku ze względu na przenoszenie się dźwięków i niespełnienie wymagań określonych w przepisach, - zapewnienie dostatecznej ilości światła,
np. likwidacja okna może spowodować niespełnienie wymaganej przepisami powierzchni doświetleń w stosunku do powierzchni pomieszczenia.
Istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu (zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego) lub innych warunków decyzji o pozwoleniu na budowę jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowę wydanej przez organ administracji architektoniczno-budowlanej (urząd). W tym celu konieczne jest sporządzenie projektu zamiennego i wystąpienie ponownie o pozwolenie na budowę.
Istotne odstąpienie jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę dla całego zamierzenia budowlanego albo po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Oprócz korekty projektu budowlanego, zmiany należy również wprowadzić w projekcie technicznym i ewentualnie wykonawczym, jeśli był sporządzony.
Nieistotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego, lub innych warunków decyzji o pozwoleniu na budowę nie wymaga uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę oraz ponownego zgłoszenia.
Jeżeli projektant zakwalifikuje zmiany jako nieistotne, dołącza do dokumentacji budowy (projektu budowlanego) odpowiednie informacje (rysunek i opis) dotyczące tego odstąpienia. Najczęściej sporządza się listę zmian, a na zmienianych rysunkach czerwonym pisakiem zaznacza się wprowadzone zmiany lub wydaje się rysunki zamienne z komentarzem. Listę i rysunki ze zmianami podpisuje projektant oraz ewentualnie sprawdzający, jeśli był wymagany. Zatem wprowadzane zmiany muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami. Projektant również ocenia czy i w jakim zakresie, wprowadzone zmiany wymagają skorygowania projektu technicznego i/lub wykonawczego.
Wprowadzanie zmian w projekcie dotyczących rozwiązań, które podlegały uzgodnieniom, wymaga ponownego uzyskania tych uzgodnień.
Projektant dokonuje kwalifikacji zamierzonego odstąpienia od projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego lub innych warunków decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednak ostatecznie to urzędnik na podstawie obowiązujących przepisów (listy zmian istotnych z art. 36a) weryfikuje te decyzje i może je podważyć, co skutkowałoby nakazem zalegalizowania tych robót (tryb postępowania jak przy legalizacji samowoli budowlanej).
Jeżeli organ nadzoru budowlanego (urząd) stwierdzi, że:
– obiekt budowlany lub jego część będąca w budowie są realizowane bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę, lub
– w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w decyzji o pozwoleniu na budowę, projekcie zagospodarowania działku lub terenu, projekcie arch.-bud. lub w przepisach,
to może wydać postanowienie o wstrzymaniu budowy.
Jeżeli urząd stwierdzi, że występuje stan zagrożenia życia lub zdrowia, nakaże bezzwłoczne zabezpieczenie obiektu budowlanego lub terenu, na którym prowadzona jest budowa oraz usunięcie stanu zagrożenia.
W przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego lub innych warunków decyzji o pozwoleniu na budowę, organ nadzoru budowlanego (urząd) w drodze decyzji nakłada, określając termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego zamiennego uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz w razie potrzeby wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem.
W przypadku niedopełnienia powyższych obowiązków lub prowadzenia robót pomimo ich wstrzymania postanowieniem organu, urząd może wydać decyzję o rozbiórce obiektu lub jego części. Jeśli wstrzymane prace dotyczyły przebudowy urząd może wydać decyzję o doprowadzeniu obiektu do stanu poprzedniego.
Prace prowadzone bez pozwoleń są samowolą budowlaną. W takim przypadku urząd nadzoru budowlanego może nałożyć kary finansowe, nakazać rozbiórkę, wprowadzić ograniczenia dotyczące użytkowania obiektu.